Het marktaandeel van Ziggo als aanbieder van alles-in-eenpakketten voor telefonie, internet en televisie staat onder druk. KPN wint juist terrein. Dat concludeert marktonderzoeker Telecompaper zondag op basis van cijfers over het tweede kwartaal van dit jaar.
Ziggo is ’s lands grootste aanbieder van totaalpakketten voor telecom en televisie. Het marktaandeel van het bedrijf dat vorig jaar ontstond uit de fusie tussen UPC en Ziggo, is evenwel in een jaar tijd met 4 procentpunt gedaald, terwijl dat van KPN met 3 procentpunt is toegenomen.
Meer dan 4,6 miljoen huishoudens hebben een alles-in-eenpakket, wat neerkomt op ruim zes op de tien. Daarvan is nog altijd meer dan de helft klant bij Ziggo. KPN is inmiddels goed voor bijna een kwart van die markt. Ook kleinere aanbieders, zoals Caiway, Delta en XS4ALL, hebben hun marktaandeel afgelopen jaar licht zien oplopen.
Uit onderzoek van Telecompaper blijkt verder dat de maandelijkse kosten voor consumenten het zwaarst weegt wanneer zij een keuze maken tussen de verschillende telecomaanbieders. Vier op de tien geeft aan vooral daar naar te kijken. Daarnaast spelen de betrouwbaarheid van de breedbandverbinding en het imago van de aanbieder een belangrijke rol.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl